Logo to unikalny znak graficzny identyfikujący markę, usługę lub produkt. Jest niezwykle istotnym elementem komunikacji wizualnej firmy. Warto zadbać o ten aspekt, bo właśnie w ten sposób ludzie będą kojarzyć Twoją firmę. Każdy projektant graficzny ma swoją unikatową wizję w projektowaniu logo. Niemniej jednak, w projektowaniu zatarły się pewne cechy, które powinno posiadać dobre i profesjonalne logo. Przedstawiamy najważniejsze z nich.
- Minimalizm
To chyba najbardziej oklepany frazes w codziennym życiu projektanta graficznego. Ciężko się jednak z nim nie zgodzić. W prostocie tkwi siła. Prosty, minimalistyczny styl łatwiej zapada w pamięci odbiorcy. Sprawia, że logo wygląda profesjonalnie. Wystarczy spojrzeć, w jakim kierunku idą obecnie brandy. Na rynku kolejne firmy odświeżają swoją identyfikacje wizualną, idąc w kierunku minimalizmu. Przykłady? Kojarzycie słynną amerykańską markę chipsów ziemniaczanych Pringles? Ciężko nie kojarzyć sympatycznej twarzy wąsacza na opakowaniu. Wąsacz oczywiście musiał zostać, ale minimalizm aż z niego bije! Zobaczcie sami.
Innym dobrym przykładem, który przyjął motto „mniej znaczy więcej” jest największy na świecie producent i dystrybutor produkcji filmowych i telewizyjnych Warner Bros. Nie uwierzę, że nikt nie widział wcześniej tego kultowego złoto-niebieskiego znaku, zapowiadającego filmy lub bajki. Obecnie nowe logo Warner Bros prezentuje się zgoła inaczej. Jest teraz maksymalnie minimalne. W biało-niebieskiej barwie.
- Dopasowanie
Zostając przy kolorze, trzeba mieć na uwadze odpowiednie dopasowanie kolorystyczne. Po pierwsze dobre logo nie powinno mieć więcej niż trzy-cztery kolory. Kolory te muszą dodatkowo jeszcze do siebie pasować. Pomoże Ci w tym paleta kolorów Adobe – https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel. Nie tylko aspekty kolorystyczne trzeba brać pod uwagę przy odpowiednim dopasowaniu. Na nic nam się zdadzą kolory, jeśli nie zadbamy o odpowiednie proporcje oraz stosunek szerokości do wysokości. Zostawmy jednak kwestie wizualne. Logo musi być nie tylko ładne. Musi przede wszystkim współgrać z wartościami i filozofią firmy. Nie pomoże nam ładne logo, skoro odbiorca nie będzie potrafił skojarzyć go z naszą marką. To właśnie odpowiedni przekaz powinien być kluczowym elementem strategii komunikacji. Dobrym przykładem, który spełnia wszystkie wyżej wymienione cechy jest znany wszystkim logotyp FedEx. Dlaczego? Po pierwsze: kolorystyka. Granatowo-fioletowy odcień kapitalnie współgra z pomarańczowym. Po drugie: prosty i minimalistyczny styl. Po trzecie: chwytliwa nazwa. FedEx to skrót od Federal Express. Tak początkowo nazywała się firma, ale właściciele nie chcieli być kojarzeni ze słowem Federal (przez negatywne skojarzenia z rządem), a po za tym praktycznie każdy przewoźnik miał w swojej nazwie słowo „Express”. Chcieli być oryginalni. Tak powstał właśnie FedEx. Prosta, chwytliwa i trafiająca z przekazem nazwa.
- Uniwersalność
Dobre logo powinno się dobrze prezentować na różnych nośnikach, w różnych rozmiarach. Odpowiedni – wektorowy format pozwoli nam drukować logo w każdym rozmiarze. Pamiętaj, że to co dobrze wygląda w internecie, niekoniecznie może oznaczać, że będzie tak samo dobrze wyglądało w druku i na odwrót. Zadbaj o to, żeby Twoje logo prezentowało się tak samo dobrze we wszystkich wariantach. Najlepiej, jeśli jest możliwość przygotowania dwóch wersji logo, w formie pionowej i poziomie. Należy także zadbać o to, aby logo dobrze wyglądało nie tylko w kolorze, ale także w białej i czarnej wersji kolorystycznej. Mówiąc o uniwersalności, mamy na myśli także ponadczasowość. Dobrze przygotowane logo jest odporne na wpływ stale zmieniających się trendów. Z upływem czasu, logo które wraz z wejściem nowych trendów, w dalszym ciągu prezentuje się dobrze, zyskuje jeszcze bardziej na wartości.
- Oryginalność
Chcąc stworzyć oryginalne i charakterystyczne logo, musi być ono na tyle interesujące, żeby od samego początku zapadło w pamięć odbiorcy. To jest jednak najtrudniejszy element projektowania. Co zrobić, aby logo było oryginalne? Nie ma złotego środka. Przede wszystkim dlatego, że oryginalne logo nie powinno iść utartymi już wcześniej szlakami. W przeciwnym wypadku nie mogłyby spełnić swojej funkcji.