fbpx

Co to jest system identyfikacji wizualnej? Definicje branżowe

26 marca 2021 Grzegorz Kozłowski

Definicje i słownictwo branżowe ze świata grafiki komputerowej może czasem sprawić trudność tym, którzy na co dzień z projektowaniem graficznym nie mają za wiele wspólnego. Warto jednak poznać kilka podstawowych pojęć, szczególnie dla tych, którzy pracują albo zamierzają w przyszłości pracować z projektantami graficznymi. Identyfikacja wizualna? Księga znaku? Grafika rastrowa i wektorowa? W tym wpisie postaramy się przybliżyć Wam te podstawowe pojęcia.

 

  1. System identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej – z języka angielskiego Corporate Identity – określany jest jako zbiór i opis skonkretyzowanych reguł oraz oznaczeń graficznych stosowanych w przedsiębiorstwie lub produkcie. SIW ma za zadanie utrwalać pożądane opinie wśród potencjalnych klientów i kontrahentów. Powinien nawiązywać do posiadanych przez markę wartości oraz kultury organizacyjnej.  System ten jest szczególnie ważny na samym początku prowadzenia działalności, ponieważ z tą identyfikacją wchodzimy na rynek, pokazując się potencjalnym klientom po raz pierwszy. A nikogo nie trzeba przekonywać do tego, jak ważne jest pierwsze wrażenie, szczególnie jeśli chodzi o biznes.

Do elementów wizualnych identyfikacji zaliczamy m.in.:

  • Logo/logotyp
  • Typografia i kolorystyka firmowa (podstawowa oraz uzupełniająca)
  • Akcydensy (wizytówki, papier firmowy, teczki firmowe itp.)
  • Materiałów reklamowe i marketingowe (ulotki, katalogi, plakaty, broszury itp.)
  • Strona internetowa i media społecznościowe
  • Opakowania (pudełka, etykiety, torby, kartony itp.)
  • Gadżety firmowe (koszulki, czapki, kubki, długopisy itp.)
  • Wystawiennictwo (stoiska, bannery, identyfikatory itp.)
  • Dress code pracowników, design siedziby i otoczenia firmy

 

  1. Księga znaku

Oficjalnym zapisem powyższych elementów wizualnych identyfikacji jest księga znaku. Inaczej nazywana księgą identyfikacji wizualnej – jest opisem zasad i procedur stosowania elementów tożsamości wizualnej firmy. Mówiąc prosto, księga znaku to najzwyklejsza instrukcja obsługi logo, stworzona po to, by ułatwić stosowanie go przez inne osoby.

Księga znaku jest bardzo istotnym narzędziem, szczególnie dla większych przedsiębiorstw, które stale zlecają projekty wizualne zewnętrznym firmom lub osobom. Dzięki niej zlecenia są wykonane prawidłowo, oszczędzając wiele czasu, które normalnie trzeba byłoby przeznaczyć na korekty.

 

  1. Grafika rastrowa i wektorowa

Są to absolutnie podstawowe i jedne z najważniejszych pojęć w pracy projektanta graficznego. Bez nich ciężko byłoby się zabrać do jakiegokolwiek projektowania, w szczególności, jeśli przygotowane materiały, miałyby trafić do druku.

Jaka jest między nimi różnica?

Kiedy zestawimy dwa takie same kształty, jeden w formacie rastrowy, a drugi w wektorowym to na pierwszy rzut oka możemy nie dostrzec różnicy. Jeśli jednak przyjrzymy się im bliżej to podobieństwo zacznie się zacierać. Obraz rastrowy składa się z pikseli o tych samych wymiarach i powstaje na bazie rastra, czyli prostokątnej siatki pikseli. W efekcie, przy odpowiednim zbliżeniu, tracimy jakość zdjęcia, dostrzegając coraz więcej pikseli. Grafika wektorowa to obiekt zapisany za pomocą figur geometrycznych i pól wytyczonych przez krzywe, które ograniczają dany kształt. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, skalę obiektów wektorowych można powiększać lub zmieniać bez utraty jakości.

, , , , , , , ,

POROZMAWIAJMY!

Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania związane z Twoim projektem.
Skontaktuj się z nami, a pomożemy!