fbpx

Co to jest system identyfikacji wizualnej? Definicje branżowe

Definicje i słownictwo branżowe ze świata grafiki komputerowej może czasem sprawić trudność tym, którzy na co dzień z projektowaniem graficznym nie mają za wiele wspólnego. Warto jednak poznać kilka podstawowych pojęć, szczególnie dla tych, którzy pracują albo zamierzają w przyszłości pracować z projektantami graficznymi. Identyfikacja wizualna? Księga znaku? Grafika rastrowa i wektorowa? W tym wpisie postaramy się przybliżyć Wam te podstawowe pojęcia.

 

  1. System identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej – z języka angielskiego Corporate Identity – określany jest jako zbiór i opis skonkretyzowanych reguł oraz oznaczeń graficznych stosowanych w przedsiębiorstwie lub produkcie. SIW ma za zadanie utrwalać pożądane opinie wśród potencjalnych klientów i kontrahentów. Powinien nawiązywać do posiadanych przez markę wartości oraz kultury organizacyjnej.  System ten jest szczególnie ważny na samym początku prowadzenia działalności, ponieważ z tą identyfikacją wchodzimy na rynek, pokazując się potencjalnym klientom po raz pierwszy. A nikogo nie trzeba przekonywać do tego, jak ważne jest pierwsze wrażenie, szczególnie jeśli chodzi o biznes.

Do elementów wizualnych identyfikacji zaliczamy m.in.:

  • Logo/logotyp
  • Typografia i kolorystyka firmowa (podstawowa oraz uzupełniająca)
  • Akcydensy (wizytówki, papier firmowy, teczki firmowe itp.)
  • Materiałów reklamowe i marketingowe (ulotki, katalogi, plakaty, broszury itp.)
  • Strona internetowa i media społecznościowe
  • Opakowania (pudełka, etykiety, torby, kartony itp.)
  • Gadżety firmowe (koszulki, czapki, kubki, długopisy itp.)
  • Wystawiennictwo (stoiska, bannery, identyfikatory itp.)
  • Dress code pracowników, design siedziby i otoczenia firmy

 

  1. Księga znaku

Oficjalnym zapisem powyższych elementów wizualnych identyfikacji jest księga znaku. Inaczej nazywana księgą identyfikacji wizualnej – jest opisem zasad i procedur stosowania elementów tożsamości wizualnej firmy. Mówiąc prosto, księga znaku to najzwyklejsza instrukcja obsługi logo, stworzona po to, by ułatwić stosowanie go przez inne osoby.

Księga znaku jest bardzo istotnym narzędziem, szczególnie dla większych przedsiębiorstw, które stale zlecają projekty wizualne zewnętrznym firmom lub osobom. Dzięki niej zlecenia są wykonane prawidłowo, oszczędzając wiele czasu, które normalnie trzeba byłoby przeznaczyć na korekty.

 

  1. Grafika rastrowa i wektorowa

Są to absolutnie podstawowe i jedne z najważniejszych pojęć w pracy projektanta graficznego. Bez nich ciężko byłoby się zabrać do jakiegokolwiek projektowania, w szczególności, jeśli przygotowane materiały, miałyby trafić do druku.

Jaka jest między nimi różnica?

Kiedy zestawimy dwa takie same kształty, jeden w formacie rastrowy, a drugi w wektorowym to na pierwszy rzut oka możemy nie dostrzec różnicy. Jeśli jednak przyjrzymy się im bliżej to podobieństwo zacznie się zacierać. Obraz rastrowy składa się z pikseli o tych samych wymiarach i powstaje na bazie rastra, czyli prostokątnej siatki pikseli. W efekcie, przy odpowiednim zbliżeniu, tracimy jakość zdjęcia, dostrzegając coraz więcej pikseli. Grafika wektorowa to obiekt zapisany za pomocą figur geometrycznych i pól wytyczonych przez krzywe, które ograniczają dany kształt. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, skalę obiektów wektorowych można powiększać lub zmieniać bez utraty jakości.

Proces projektowania logo

Być może niektórzy z Was zastanawiają się, jak wygląda proces powstawania logo. W jaki sposób projektant dochodzi do finalnego efektu. Co zrobić, żeby nie tylko klient był zadowolony, ale również sam projektant był dumny ze swojego dzieła. Wbrew pozorom nie zawsze idzie to w parze. Tak naprawdę nie ma na to złotego środka. Każdy projektant ma swój, indywidualny styl pracy. Niemniej jednak postaram Wam się przedstawić w jaki sposób my się tym zajmujemy.

Na początku staramy się zawsze przedstawić klientowi cały proces. Zależy nam na tym, aby przekonać klienta, że proces ten bywa czasami żmudny i długotrwały, choć w efekcie może okazać się prosty. Czasem potrzeba wiele momentów podirytowania i przepracowanych godzin, aby dojść do wniosku, że pożądany przez nas efekt był w rzeczywistości dość prosty. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Wiele również zależy od wytycznych klienta.

Na tym zaczyna się cały proces współpracy, czyli od stworzenia specyfikacji projektu. Kluczem jest rozmowa z klientem i dowiedzenia się jak najwięcej faktów, które pomogą nam w przygotowaniu pierwszych koncepcji. Klient oczywiście może nam zasugerować, w jaki sposób powinien wyglądać projekt. Warto zapoznać się z jego oczekiwaniami. Niemniej jednak nie można bazować tylko i wyłącznie na tym. Otrzymaliśmy to zlecenie właśnie dlatego, że to my jesteśmy projektantami i klient właśnie nam powierzył wykonanie tego projektu.

Dlatego tak ważne jest umiejętne zadawanie odpowiednich pytań. Musimy zebrać jak najwięcej informacji na temat marki, firmy lub produktu oraz danej branży i rynku, na jakim logo ma funkcjonować. Pytania powinny także obejmować zakres bieżących celów marketingowych i charakterystyki grupy docelowej produktu. To właśnie analiza wszystkich zebranych informacji jest pierwszym postawionym krokiem w kierunku mety całego procesu. Ignorując ten etap, możemy się nie wystrzec błędów, za które możemy później przypłacić spędzeniem dodatkowego czasu nad projektem.

Mając gotowy zestaw wytycznych i analizy naszego projektu, przystępujemy do etapu burzy mózgów. Często zadajemy sobie na początku pytanie – w jaki sposób to logo będzie się najlepiej prezentowało? Pójdziemy w minimalizm, prostotę, oryginalność?  Warto więc stworzyć tzw. mapę pomysłów, na które będziemy przenosić nasze pierwsze szkice. Jak wygląda taka mapa? To najzwyklejsza kartka z naszymi szkicami. W naszej ocenie kartka i ołówek to niezbędny zestaw dla każdego projektanta i to właśnie ten etap pozwala nam na przygotowanie czegoś specjalnego.

Pamiętaj! Nie bój się swoich pomysłów. Nie wstydź się ich. Im więcej przygotujesz koncepcji tym lepiej. Nie trzeba być wirtuozem szkicowania. Nikt nie oceni Cię z estetyczności szkiców na papierze. Pomoże Ci to w odnalezieniu docelowego konceptu.

Po przygotowaniu kilku ciekawych na Twój gust szkiców, warto w tym momencie skonsultować to z klientem. Bardzo często w ten sposób zaoszczędzimy sporo pracy na rozwijaniu projektu, który później zostanie odrzucony. Kiedy mamy już wybrany, zaakceptowany przez klienta szkic, możemy przejść do kolejnego etapu realizacji.

Szkic przygotowujemy w wersji cyfrowej w postaci krzywych (tzw. obiektów wektorowych).  Niedopracowany kształt bardzo często zawiera błędy techniczne, które należy poprawić. Oczywiście, zawsze zaczynamy pracować w barwie czarnej, a dopiero później pracujemy nad kolorami. Dobre logo musi się odpowiednio prezentować nie tylko w swojej normalnej kolorystyce, ale również w klasycznych czarnych i białych barwie.

Kiedy mamy już gotowy kształt, przechodzimy do kolejnego etapu – koloryzacji. Na tym etapie powinniśmy już mieć wizje kolorystyki naszego logo. Wszystko dzięki wstępnemu rekonesansowi podczas rozmowy z klientem. Czasem się zdarza, że klient ma swoją wizje kolorystyczną, a czasem kolorystykę wybieramy w oparciu o charakter firmy. Wybierając odpowiedni kolor, mamy gotowe logo, nadające się do końcowej oceny przez klienta.

Jeśli chciałbyś/chciałabyś uzyskać więcej informacji na temat tego, w jaki sposób przygotować dobre logo, zapraszamy do zapoznania się z naszym wpisem na blogu „Jakie cechy powinno mieć dobre logo?”

Jakie cechy powinno mieć dobre logo?

Logo to unikalny znak graficzny identyfikujący markę, usługę lub produkt. Jest niezwykle istotnym elementem komunikacji wizualnej firmy. Warto zadbać o ten aspekt, bo właśnie w ten sposób ludzie będą kojarzyć Twoją firmę. Każdy projektant graficzny ma swoją unikatową wizję w projektowaniu logo. Niemniej jednak, w projektowaniu zatarły się pewne cechy, które powinno posiadać dobre i profesjonalne logo. Przedstawiamy najważniejsze z nich.

  1. Minimalizm

To chyba najbardziej oklepany frazes w codziennym życiu projektanta graficznego. Ciężko się jednak z nim nie zgodzić. W prostocie tkwi siła. Prosty, minimalistyczny styl łatwiej zapada w pamięci odbiorcy. Sprawia, że logo wygląda profesjonalnie. Wystarczy spojrzeć, w jakim kierunku idą obecnie brandy. Na rynku kolejne firmy odświeżają swoją identyfikacje wizualną, idąc w kierunku minimalizmu. Przykłady?  Kojarzycie słynną amerykańską markę chipsów ziemniaczanych Pringles? Ciężko nie kojarzyć sympatycznej twarzy wąsacza na opakowaniu. Wąsacz oczywiście musiał zostać, ale minimalizm aż z niego bije! Zobaczcie sami.

 

Innym dobrym przykładem, który przyjął motto „mniej znaczy więcej” jest największy na świecie producent i dystrybutor produkcji filmowych i telewizyjnych Warner Bros. Nie uwierzę, że nikt nie widział wcześniej tego kultowego złoto-niebieskiego znaku, zapowiadającego filmy lub bajki. Obecnie nowe logo Warner Bros prezentuje się zgoła inaczej. Jest teraz maksymalnie minimalne. W biało-niebieskiej barwie.

  1. Dopasowanie

Zostając przy kolorze, trzeba mieć na uwadze odpowiednie dopasowanie kolorystyczne.  Po pierwsze dobre logo nie powinno mieć więcej niż trzy-cztery kolory. Kolory te muszą dodatkowo jeszcze do siebie pasować. Pomoże Ci w tym paleta kolorów Adobe – https://color.adobe.com/pl/create/color-wheel. Nie tylko aspekty kolorystyczne trzeba brać pod uwagę przy odpowiednim dopasowaniu. Na nic nam się zdadzą kolory, jeśli nie zadbamy o odpowiednie proporcje oraz stosunek szerokości do wysokości. Zostawmy jednak kwestie wizualne. Logo musi być nie tylko ładne. Musi przede wszystkim współgrać z wartościami i filozofią firmy. Nie pomoże nam ładne logo, skoro odbiorca nie będzie potrafił skojarzyć go z naszą marką. To właśnie odpowiedni przekaz powinien być kluczowym elementem strategii komunikacji. Dobrym przykładem, który spełnia wszystkie wyżej wymienione cechy jest znany wszystkim logotyp FedEx. Dlaczego? Po pierwsze: kolorystyka. Granatowo-fioletowy odcień kapitalnie współgra z pomarańczowym. Po drugie: prosty i minimalistyczny styl. Po trzecie: chwytliwa nazwa. FedEx to skrót od Federal Express. Tak początkowo nazywała się firma, ale właściciele nie chcieli być kojarzeni ze słowem Federal (przez negatywne skojarzenia z rządem), a po za tym praktycznie każdy przewoźnik miał w swojej nazwie słowo „Express”. Chcieli być oryginalni. Tak powstał właśnie FedEx. Prosta, chwytliwa i trafiająca z przekazem nazwa.

 

  1. Uniwersalność

Dobre logo powinno się dobrze prezentować na różnych nośnikach, w różnych rozmiarach. Odpowiedni – wektorowy format pozwoli nam drukować logo w każdym rozmiarze. Pamiętaj, że to co dobrze wygląda w internecie, niekoniecznie może oznaczać, że będzie tak samo dobrze wyglądało w druku i na odwrót. Zadbaj o to, żeby Twoje logo prezentowało się tak samo dobrze we wszystkich wariantach. Najlepiej, jeśli jest możliwość przygotowania dwóch wersji logo, w formie pionowej i poziomie. Należy także zadbać o to, aby logo dobrze wyglądało nie tylko w kolorze, ale także w białej i czarnej wersji kolorystycznej. Mówiąc o uniwersalności, mamy na myśli także ponadczasowość. Dobrze przygotowane logo jest odporne na wpływ stale zmieniających się trendów. Z upływem czasu, logo które wraz z wejściem nowych trendów, w dalszym ciągu prezentuje się dobrze, zyskuje jeszcze bardziej na wartości.

 

  1. Oryginalność

Chcąc stworzyć oryginalne i charakterystyczne logo, musi być ono na tyle interesujące, żeby od samego początku zapadło w pamięć odbiorcy. To jest jednak najtrudniejszy element projektowania. Co zrobić, aby logo było oryginalne? Nie ma złotego środka. Przede wszystkim dlatego, że oryginalne logo nie powinno iść utartymi już wcześniej szlakami. W przeciwnym wypadku nie mogłyby spełnić swojej funkcji.    

 

POROZMAWIAJMY!

Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania związane z Twoim projektem.
Skontaktuj się z nami, a pomożemy!